DR. GEO: ČO JE PÔST A AKO FUNGUJE?

DR. GEO: ČO JE PÔST A AKO FUNGUJE?

By: Geo Espinosa, N.D.

Sparťania, ak ma ešte nepoznáte, tak Vás rád spoznávam. Všetci ma volajú Dr. Geo — skratka pre Geovanni, nie George — a rád sa nazývam prírodným doktorom urológie. Počas mojej praxe v New Yorku som pomáham mužom a ženám, aby som vytvoril plány životného štýlu, aby sme zabránili a vyliečili všetky choroby, ktoré majú niečo spoločné s močovým ústrojenstvom. Zahŕňa to obličky, močový mechúr a prostatu a penis pre mužov.

Ako si možno myslíte, využívam iba prírodnú metódu – “Naturopatiu,”. Znamená to, že sa nezaujímam iba o tie štyri spomenuté časti tela – beriem do úvahy systém celého tela, aby som získal holistickú predstavu, čo sa vo Vašom tele deje.

Spartan ma poprosil, aby som sa s Vami porozprával o pôste. O terapeutickom pôste som čítal knihy už 20 rokov predtým, ako sa stal takým obľúbeným ako teraz a musím uznať, že som fascinovaný jeho históriou. Spočiatku som čítal knihy o pôste Rational Fasting od Arnolda Ehretta a The Miracle od Paula Bragga. Zatiaľ čo mechanizmus, vďaka ktorým pôst liečil ľudské telá, nebol jasný, výsledky v týchto knihách boli presvedčivé.

What is fasting?

Pôst je strategické, pravidelné obmedzenie potravinového príjmu z dôvodu zlepšenia zdravia. Ľudia sa zaujímajú o pôst, odkedy existujú záznamy, no väčšinou ich vykonávali z náboženských dôvodov ako časť rituálu. Dnes ľudia držia pôst ako spôsob liečenia a vyčistenia svojich tiel.

Postenie sa neznamená, že sa osoba po celé dni vzdá všetkej stravy a nápojov. Alebo celý týždeň je len horčicu. (Koho by to len napadlo?) Pravdepodobne by Vám to spôsobilo viac škody ako úžitku a bolo by to následkom poklesu cukru v krvi.

Existujú rôzne spôsoby, ako postiť. Prvý sa volá kalorická reštrikcia (CR) — redukcia kalorického príjmu bez toho, aby ste boli podvýživený.
Ďalší spôsob je nazývaný prerušovaný pôst (IF). Zvyčajne ide o jedenie počas jednej doby a zdržiavania sa jedla počas druhej doby — na rozdiel od neustálej kalorickej reštrikcii. Jedným druhom pôstu IF je prístup 12/12 IF: jesť 12 hodín a postiť ďalších 12 hodín, a piť iba vodu. Ostatné IF prístupy zahŕňajú postenie počas 2 až 3 dní do týždňa. Momentálne neexistuje žiadna „štandardná” metóda, ako sa to robí.

Aké poznáme dôkazy?

O zdravotných benefitoch pôstu existuje veľké množstvo výskumov. Pri prehľade viacerých štúdií (Varady & Hellerstein, 2007, ak si ju chcete nájsť) sa prišlo na to, že len 15-40% pokles v kalorickom príjme mal viaceré výhody vrátane:

  • zlepšuje glukózovú toleranciu
  • telo je citlivejšie na inzulín
  • znižuje krvný tlak a tep srdca
  • zníženie oxidatívneho stresu
  • znižuje výskyt „spontánnej rakoviny”
  • udržiava mozog
  • chráni obličky
  • predĺžená reprodukčná funkcia

Toto sa týka len neustálej kalorickej reštrikcie. Ako na Vás vplýva prerušovaný pôst (IF)? Článok publikovaný v nemeckom žurnáli dohliadal na to, či prerušovaný pôst na 7-21 dní pomáha reumatickej artritíde aj kvalitnému životu

Prečo k tomu dochádza?

I keď si vedci nie sú istí, ako pôst funguje, my vieme, že určité má nejaké výhody. Myslím, že to má niečo spoločnné s faktom, že sa ľudia stovky tísícky rokov zaoberajú nedostatkom na dennej alebo takmer dennej báze. No to sa nikdy skutočne nedozvieme.

Možno povedať, že naše telá sú na to prispôsobené. A keď ľudské telá zrazu presunieme do sveta hojnosti a sedenia (z hľadiska evolúcie bolo posledných 500 rokov industrializácie dosť náhlych, jednoducho nevedia, ako reagovať — majú cukrovku, nadváhu, choroby, rôzne problémy. No ako hovorím, je to len moja teória.

Čo by ste mali robiť?

Viem, že Joe De Sena hovorí Sparťanom: ak nie ste hladný, veľa nejedzte. No ja si myslím, že je to trochu extrém, ale v prípade miernej kalorickej reštrikcie to dáva zmysel.

Moje odporúčanie:

Ak si ešte nevediete stravovací denník, tak začnite a držte sa toho. Ak vieme, aký máme príjem, polepší to nášmu telu viac ako to, čo jeme. Taktiež je dôležitejšie počítať živiny a skupiny jedál ako kalórie. Napríklad, máte dostatok proteínu? Dostatok vitamínu K? Dostatok tmavozelenej listovej zeleniny?

Po tom, ako si budete viesť stravovací denník aspoň dva týždne, vyskúšajte svoj prvý pôst. Majte na vedomí, že máte skutočný, neprehnaný cieľ: zabránite tak chorobe a predĺžite si životnosť.

Ako začať

Najlepšie je začať s jednoduchým pôstom.

Pri svojom prvom pôste začnite postiť 12 hodín denne každý deň po dobu 3 týždňov. Najlepšie bude, ak to bude v noci medzi 18:00 a 8:00.

Potom pridajte k svojmu dennému pôstu ďalšie tri hodiny — 8:00 do 00:00. Vráťte sa k svojmu štandardnému 12-hodinovému pôstu na 1-2 dní v týždni.

Niekto môže experimentovať s 24-hodinovým pôstom raz do týždňa po dobu 3 týždnov.

Čo by te mali počas pôstu jesť?

Ak držíte pôst, jedzte nespracované potraviny, chudé mäso a kura, ryby, zeleninu a nízko glykemické ovocie. Každý deň vypite šesť pohárov vody s citrónom a klaďte dôraz na zeleninové smoothies.

V skratke som hore hovoril o tom, že máte cvičiť. Ostaňte stále hydratovaný s elektrolytickými nápojmi. Mojím obľúbeným je kokosová voda.

Buďte opatrný.

Bol by som rád, ak budete s pôstom veľmi opatrný, pretože môžete ľahko prekročiť hranicu s nezdravým stravovaním, hlavne pre ľudí, ktorí sú ambiociózni ako Vy. Strava je dobrá, nejde o odmenu, ale o palivo na aktivity, ktoré milujete. Ak máte poruchy s prijímaním potravy, ste tehotná, máte nevyliečenú hypertyreózu alebo ste podvýživený, pôst neodporúčam.

Cíťte sa dobre.

Geo Espinosa je riaditeľom a zakladateľom Integrovaného a funkčného urologického centra na univerzite NYU. Je manželom a hrdým otcom troch detí. Taktiež často píše svoj blog DrGeo.com.